We krijgen veel vraag naar de IBAN rekeningnummers NL51DEUT0265262461 en NL70RABO0115600000 in combinatie met Stg Mollie Payments en/of DEUT. Reden genoeg om daar eens onderzoek naar te doen. Via Google kom je dan al snel terecht op verschillende fora waar mensen melden dat ze opgelicht zijn, maar een afschrijving van, of geld overschrijven naar deze rekeningnummers betekent vrijwel nooit dat je met oplichting te maken hebt. Hoe dat zit leggen we je hieronder uit.

Wat of wie is Mollie?
Mollie is geen persoon maar een betrouwbaar bedrijf dat online betalingen verwerkt voor webshops en andere organisaties. Deze betalingsverwerker regelt de betaling tussen jou en de webshop waar je je product(en) hebt gekocht. Heb je vragen of klachten over de bestelling, dan kan Mollie Payments je niet helpen, je moet daarvoor altijd contact opnemen met de webshop / online winkel waar je een bestelling hebt gedaan. Zie je dus Mollie of Stg Mollie Payments op je bankafschrift staan, dan heb je iets gekocht bij een webshop die dat betaalplatform gebruikt.
Bedrijven die betalingen afhandelen voor webshops en winkels etc.
Als je dus een bedrag afgeschreven ziet worden door Mollie Payments, betekent dit dat de aanbieder Mollie gebruikt om de betalingen af te handelen. Net zoals de tegenrekening naam Online Payments Foundation, PAYONE GmbH en Tinka B.V. op je afschrift kan staan. Tinka B.V. verzorgt bijvoorbeeld de betalingen van Wehkamp. Online Payments Foundation verzorgt de afhandeling van betalingen van o.a. Marktplaats.
Slachtoffer van fraude
Probeer een klacht altijd eerst met de verkoper op te lossen. Heb je een bestelling niet ontvangen, dan zou dit een vergissing kunnen zijn. Om een bestelling te kunnen retourneren of annuleren geldt hetzelfde. Alleen de winkelier kan je aankoopbedrag terugstorten, daarvoor is Mollie niet bevoegd. Heeft de webshop je pakket verstuurd en heb je dit niet gekregen, ook niet na de uiterste afleverdatum van de betreffende pakketbezorger (dit kan en mag soms zelfs 5 werkdagen duren), dan kán er sprake zijn van oplichting.
Wat betekent DEUT in het IBAN-nummer?
Deut in het IBAN-nummer staat voor Deutsche bank. Het is een in Nederland gevestigde bank waar veel Nederlandse bedrijven gebruik van maken.
Klopt dit IBAN-nummer
Wat betreft het IBAN-nummer NL51DEUT0265262461 en NL70RABO0115600000 zijn de IBAN en het controlegetal correct. Je kunt dit bijvoorbeeld met onze officiële IBAN check / IBAN validatie controleren.
Oplichting aangeven
MOLLIE Payments gebruikt verschillende rekeningnummers om betalingen te doen voor webwinkels. Het is dus geen bankrekening van een malafide ondernemer. Dat de betaling via dit banknummer is gedaan, is dus puur toeval en heeft verder niets met de fraudeur zelf te maken. Het is wel heel belangrijk dat je oplichting aangeeft bij de politie zodat hier melding van gemaakt kan worden bij alle betaalbedrijven. Zij zullen dan de samenwerking met de onbetrouwbare webshop opzeggen, zodat deze niet nog meer misdrijven kan plegen. Wat je kunt doen bij oplichting , identiteitsfraude en misbruik van je bankrekening lees je hier.
Pakket komt niet aan, ben ik opgelicht?
Het klopt dus dat je het IBAN-nummer NL51DEUT0265262461 en NL70RABO0115600000 vaak terug zult vinden op internet, omdat Stg. Mollie Payments voor veel winkels -met deze bankrekeningnummers- het betaalverkeer regelt. Het zegt dus niet veel over de kans of je te maken hebt met oplichting, mocht een pakket vertraagd zijn. Je kunt de bestelling nog gerust een tijdje afwachten zonder bang te hoeven zijn dat er iets niet klopt.
Conclusie:
Bankrekeningnummer NL51DEUT0265262461 en NL70RABO0115600000 is niet van oplichters. Dit is een bankrekening van betaalprovider Mollie Payments waar ook legale bedrijven gebruik van maken. Je kunt dus veilig geld overmaken naar dit banknummer, maar zorg er wél voor dat je met een betrouwbare webwinkel te maken hebt.