Met betaal-app Tikkie betalen, hoe werkt dat? De Tikkie-app is inmiddels de populairste gratis manier om een betaalverzoek via iDEAL te sturen zonder IBAN-rekeningnummers uit te hoeven wisselen. De handige terugbetaalapp is zoals gezegd een gratis app die je zowel op een iPhone als op een Android-toestel kunt installeren, waarmee gebruikers gemakkelijk geld van anderen (terug) kunnen vragen dat ze hebben voorgeschoten.
Tikkie-betaalverzoek aanmaken
In de app kan je een betaalverzoek aanmaken en deze link kan je via bijvoorbeeld WhatsApp, Telegram of Signal met anderen delen. Handig voor na een avondje stappen of na een etentje met een groep vrienden bijvoorbeeld, waarbij je (alle) kosten vooruit hebt betaald. ‘Stuur mij maar een Tikkie’, hoor je tegenwoordig vaak in het uitgaansleven. Maar wat is Tikkie precies en hoe werkt het? In dit artikel beantwoorden we alle vragen over het gebruik van Tikkie.
Hoe werkt Tikkie via WhatsApp
Zie hieronder, onder het kopje ”Zo stuur je een Tikkie”, hoe je een Tikkie via WhatsApp deelt. Om een Tikkie via WhatsApp te ontvangen hoef jijzelf geen Tikkie te installeren, maar als je een Tikkie-verzoek wilt sturen dan installeer je de Tikkie-app, je volgt de stappen hieronder en vervolgens kan je in de Tikkie-app kiezen voor ‘’Deel via WhatsApp’’.
Voor wie is Tikkie?
Om gebruik te kunnen maken van de app maakt het niet uit bij welke bank je zit, omdat de betaling altijd via iDEAL verloopt. Iedereen met een Nederlands IBAN- nummer én een Nederlands, Duits of Belgisch mobiel-nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt daarbij niet uit of je in het buitenland zit. Tikkie werkt trouwens ook op een tablet. En ja, je kunt je zelfs op meerdere telefoons registreren. Tikkie is voor zowel de iPhone als voor Android-toestellen gratis beschikbaar. De app is helaas (nog) niet beschikbaar voor de Windows Phone.
Werkwijze van Tikkie in het kort
Verstuur jijzelf een Tikkie, dan moet je de app installeren. Je hoeft de Tikkie-app niet te downloaden als je een Tikkie ontvangt. Wel heb je beide een Nederlandse IBAN-betaalrekening nodig. Degene die een betaalverzoek wil sturen installeert de terugbetaalapp Tikkie en maakt een betaalverzoek aan. Tikkie maakt vervolgens een klikbare link die de ontvanger doorverwijst naar iDEAL; een betaalplatform. De link kan ontvangen worden via WhatsApp, of Telegram, of mail etc. Je kunt overigens in plaats van een link ook een QR-code aanmaken, bijvoorbeeld als je de ander zijn/haar 06-nummer niet weet. Na klikken op de link of scannen van de code, verschijnt een ‘’Betaalverzoek via iDEAL’’. Je kunt daarmee veilig en vertrouwd met iDEAL betalen. Daardoor werkt Tikkie dus ook als je bij een andere bank zit.
Tikkie installeren op telefoon + Tikkie sturen
Zo installeer je de Tikkie app:
- Download de app via de App Store (iPhone) of Google Play Store (Android)
- Na de installatie open je de app
- Klik op ‘’Akkoord en doorgaan’’
- ‘’Wat is je mobiele nummer’’ verschijnt nu
- Vul je 06-nummer in
- Klik op ‘’Verifiëren’’
- Vul de code in die is gestuurd naar je mobiel-nummer (terug te vinden in je Berichten-app)
- Vul het IBAN-rekeningnummer in
- Klik op ‘’opslaan’’
- Vul je voornaam in (deze is zichtbaar voor iedereen die je een betaalverzoekje stuurt)
- Vul je achternaam in (hiermee checkt Tikkie of je IBAN-rekeningnummer op jouw naam staat)
- Klik op ‘’volgende’’
- Ga akkoord met de koekie van Tikkie (dit is een cookiebanner die voor vrijwel elke website verplicht is om je op de hoogte te brengen dat er gebruik wordt gemaakt van cookies en vergelijkbare technieken om de app persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken)
- Geef aan of je een pushbericht wilt ontvangen als iemand je heeft betaald (je krijgt dan een melding, zonder dat je je app hoeft te openen om dit te controleren)
- Klik eventueel de reclame weg bij het kruisje rechtsboven de pop-up
- Nu ben je klaar voor je eerste Tikkie
Zo stuur je een Tikkie:
- Klik op het plus-teken rechtsonder in beeld
- Je ziet in het groen ‘’iedereen’’ staan. Dit kan je laten staan. Als je erop klikt kan je het aantal personen aangeven aan wie je de Tikkie wilt sturen
- Vul het bedrag in dat je wilt vragen, of laat de betaler of vrienden bepalen wat het bedrag is (schuif dan het schuifje rechtsonder naar rechts)
- Klik op ‘’volgende’’
- Waar is het voor? Klik hier de reden in waarom je geld vraagt
- Klik nu op ‘’Deel via WhatsApp’’, of maak een QR-code aan voor de betaler (de betaler moet dan met zijn mobiel je code scannen), of je kunt met de meest rechter knop ook het Tikkie-betaalverzoek sturen via mail, Berichten, Telegram, Facebook, Snapchat, Messenger, Zoom en meer
- Kies de contactpersoon en de link wordt gestuurd
- De ontvanger kan nu heel makkelijk via deze link je betaalverzoek voldoen. Deze persoon hoeft dus zelf niet de Tikkie-app geïnstalleerd te hebben en kan het bedrag via zijn of haar eigen bank betalen
- De Tikkie blijft 2 weken geldig
Wanneer verloopt een Tikkie-verzoek?
Een verstuurde link blijft 2 weken geldig. Daarna krijgt de ontvanger (na klikken op de link) het bericht dat het betaalverzoek verlopen is. Dan moet het betaalverzoek weer opnieuw gestuurd worden.
Wanneer staat de betaling op de rekening?
Het verwerken van een betaling duurt doorgaans maar enkele seconden. Als jouw bank Instant Payments aanbiedt, dan staat een Tikkie-betaling binnen 5 seconden op je rekening. Zelfs in het weekend en op feestdagen. Als jouw bank nog niet werkt met Instant Payments, dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening. Hier vind je het volledige overzicht van de banken die op dit moment deelnemen aan Instant Payments.
Hoe zie je wie er al heeft betaald?
Je ziet bij elk verzoek of iemand al heeft betaald. Je krijgt ook een pushbericht zodra een betaling geslaagd is (mits je dat hebt ingesteld). Als er na 1 week niemand reageert op je verzoekje, krijg je ook een pushbericht. Wie er nog níet heeft betaald ziet Tikkie niet. Tikkie weet namelijk niet aan wie jij je betaalverzoekje(s) hebt gestuurd.
Kan Tikkie alleen via de app of ook via de computer?
Om een Tikkie te versturen heb je een Nederlands IBAN nodig, een mobiel telefoonnummer en de Tikkie-app. Je kunt de Tikkie wel betalen zonder telefoon en app. Als degene het betaalverzoek naar je mailadres stuurt, dan kan je gewoon via Internet Bankieren betalen.
Kan je een Tikkie terugboeken
Heeft iemand per ongeluk een verkeerde betaling uitgevoerd? Kan je dan een Tikkie nog terugboeken? Het antwoord hierop is nee. Een Tikkie kan niet door de ontvanger en niet door de betaler teruggeboekt worden. De betaling gaat namelijk via eenTikkie-tussenrekening. Boek daar geen geld naar terug! Wanneer je geld wilt terugboeken naar de betaler, heb je zijn/haar persoonlijke IBAN-rekeningnummer nodig, of je kunt diegene vragen jou een Tikkie terug te sturen.
Tikkie sturen via Marktplaats, is dat veilig?
Er wordt via Marktplaats ook geregeld via Tikkie betaald. Pas hier mee op, tenzij de koper aan je deur staat en ter plekke via Tikkie betaalt. Dan kan je het bedrag direct binnen zien komen. Vraag dan wel of diegene een bank heeft die Instant Payments aanbiedt, want dan krijg je het bedrag binnen enkele seconden op je rekening. Pas echter op met de combinatie WhatsApp, Tikkie en verkoopsite Marktplaats. Oplichters slaan hier graag hun slag. Elk jaar worden honderden mensen op deze manier slachtoffer van Tikkie-fraude.
Tikkifraude met WhatsApp, zo gaat dat in zijn werk
Tikkifraude gaat zo: Een geïnteresseerde crimineel doet alsof hij/zij een koper is en vraagt jou om je bankgegevens door te geven, zodat het bedrag kan worden overgemaakt. De crimineel verzint een verhaal om zielig over te komen en vraagt jou om 1 eurocent naar hem/haar over te maken, zodat hij/zij zeker weet dat zijn geld bij het betalen bij de juiste persoon (jou dus) terechtkomt. Stem jij daarin toe, dan ontvang je een WhatsApp-berichtje met een betaallink. Die betaallink is nep en leidt naar een nagemaakte Tikkie-omgeving. Op die nepsite (waar jij dus terecht komt via die link) moet jij je bankrekening en pincode invoeren. Vanaf dat moment heeft de crimineel alle benodigde gegevens om jouw rekening leeg te trekken!
Hoe voorkom je dat je opgelicht wordt op Marktplaats?
De meest veilige manier is het versturen of krijgen van geld via de betaalverzoek-optie van Marktplaats zelf. De ontvanger en de betaler hoeven dan geen rekeningnummers uit te wisselen en krijgen deze ook nooit te zien van elkaar. De rekeningnummers zijn namelijk bij Marktplaats zelf al geverifieerd. Kijk altijd wel eventjes naar de ervaringen van andere kopers bij deze koper en/of kijk of het Marktplaatsaccount in elk geval ouder is dan een aantal maanden.
Is het veilig als een koper jou zélf een betaallinkje stuurt?
Gelukkig kan je bij steeds meer betaalverzoekjes zien op welke naam het IBAN-nummer staat van degene die je gaat betalen. Zo weet je veel beter met wie je te maken hebt. Een koper die jou een betaallink stuurt via zijn/haar bank of via Tikkie wil in de meeste gevallen jou de extra centen besparen die je moet betalen met de Marktplaats-betaaloptie. Als je gecontroleerd hebt of de verkoper goede beoordelingen heeft en niet nieuw is op Marktplaats en het gaat niet om hele dure aankopen, dan is het zeker een prima alternatief. Ook hierbij geldt: houd altijd je verstand erbij en controleer naam en rekeningnummer. Als het niet goed voelt, doe het dan niet en betaal via het Marktplaats-betaalverzoek.
LET OP: Maak nooit ”ter controle” geld over naar een koper (ook niet 1 cent)
Maar pas dus op bij zielige verhaaltjes van kopers en verkopers en vragen als: “Ik heb in het verleden een slechte ervaring gehad via Marktplaats waarbij ik veel geld ben verloren, zou u een tikkie van 1 cent kunnen voldoen zodat ik weet dat u wel te vertrouwen bent?“ Of ze vragen of ze je IBAN mogen verifiëren. Trap hier nooit in! Als je dan vervolgens de Tikkie opent, word je doorgeleid naar een website (phishingsite) die er precies zo uitziet als een Tikkie website. Als je dan 1 cent overmaakt, kunnen de dieven hun slag slaan en je rekening plunderen.
Wat is een Phishingsite
Eerder maakten oplichters gebruik van de link tlkkie.nl (let op de kleine letter L die hier op een i lijkt). Inmiddels gebruiken de criminelen vaak een nieuwe link: tikkie-betaal.verzoek.com/home/index. Pas dus goed op als je een verzoek krijgt met deze link. Het originele en enige echte adres van Tikkie is: www.tikkie.me. Alle varianten hierop zijn nep. Lees hier meer over internetfraude, hoe je dit kunt voorkomen en wat je als slachtoffer van oplichting kunt doen.
Tikkie sturen naar een groep mensen
Wanneer je een betaalverzoek wilt sturen naar alle mensen in 1 WhatsApp-groep, dan kan je deze groep aanvinken zodra je het bedrag hebt aangemaakt en kiest om te versturen via WhatsApp. Als je een verzoekje wilt sturen naar meer mensen, maar deze zitten niet in 1 groep, selecteer dan de juiste personen in WhatsApp en stuur op die manier in 1 keer je verzoekje naar meerdere personen.
Hoe check ik of iemand al de Tikkie heeft betaald?
Bij een grote groep mensen is het lastig te onthouden wie je Tikkie al betaald heeft. In de Tikkie-app kan je per Tikkie zien wie er al heeft betaald. De app gebruikt hiervoor de naam die mensen voor hun bankrekening gebruiken (vaak zijn dit achternamen).
Tikkie sturen als je het 06-nummer niet weet
Iemand een Tikkie sturen, maar je hebt zijn of haar telefoonnummer niet of deze persoon wil zijn nummer liever geheim houden? Je kunt dan vanuit de app een QR-code aanmaken. De persoon die moet betalen, kan dan met zijn of haar Tikkie-app de QR-code scannen en het betaalverzoek voldoen.
Wat is het verschil tussen een Tikkie en een gewoon betaalverzoek
Het enige verschil is dat Tikkie een algemene en makkelijk toegankelijke app is, maar je kunt net zo goed de optie ‘’Betaalverzoek’’ in je bankapp gebruiken.
Maximale bedrag voor een Tikkie en het maximum wat je met Tikkie kunt ontvangen
Een verzoekje die je stuurt mag niet hoger zijn dan €750. Je mag niet meer dan €2500 in totaal terugkrijgen van iedereen samen. Je mag en kan binnen 24 uur dus maximaal €2500 ontvangen. Dit is ter voorkoming van fraude en om zakelijk gebruik tegen te gaan. Voor dat laatste heb je ‘’Tikkie voor bedrijven’’.
Is Tikkie anoniem?
Anonimiteit Tikkie voor de verzender van het betaalverzoek
Tikkie maakt het gebruikers mogelijk om geld te ontvangen óf over te maken via een 06-nummer. Je kunt dus een betaalverzoek sturen zonder het rekeningnummer van de ander te kennen. De ander ziet via jouw Tikkie-betaalverzoek je naam die je hebt opgegeven in Tikkie en de (achter)naam die bij het rekeningnummer hoort en ziet ook je IBAN-rekeningnummer, dus Tikkie is in die zin niet anoniem.
Anonimiteit Tikkie voor de ontvanger van het betaalverzoek
Je IBAN-rekeningnummer en bijbehorende naam blijft bij Tikkie niet anoniem. Dit geldt óók voor degene die tot betaling overgaat. Er bestaat ook geen optie om dit anoniem te maken.
Als je niet je 06-nummer wilt geven aan diegene die een Tikkie stuurt, dan kan diegene een QR-code aanmaken en naar je sturen via de mail of deze uitprinten. Op die manier blijft jouw telefoonnummer wél anoniem.
Lees hier meer over Anoniem betalen via Tikkie
Is Tikkie veilig? En hoe controleer je dit?
Ja, het gebruik van Tikkie is veilig. Maar hoe weet je of een Tikkie echt is? Het belangrijkste dat je zelf kunt doen om te checken of een Tikkieverzoek veilig is, is om de URL te controleren (en uiteraard wie het verzoek stuurt). Het originele en enige echte adres van Tikkie is: www.tikkie.me. Alle varianten hierop zijn nep. Verder gebruikt Tikkie altijd een link die er zo uitziet: https://tikkie.me/pay/
WhatsApp + Tikkie-betaalverzoek controleren op veiligheid
Moet je een betaling doen met een Tikkie-betaalverzoek via een WhatsApp-linkje, dan is het verstandig om het telefoonnummer van de afzender te checken. Via WhatsApp beschik je namelijk ook over het 06-nummer van diegene die jou de link stuurde (klik daarvoor bovenaan op de naam van de afzender). Het 06-nummer kan je opzoeken via Google en kan je ook voor alle zekerheid even checken bij Politie.nl, NepWekker-blacklist en telefoonnummerzoeken.net.
Gegevens Tikkie aanpassen zoals IBAN, naam en telefoonnummer
In het menu (de 3 streepjes linksboven in de hoek), kan je via ‘Mijn betaalrekeningen’ een rekening toevoegen of verwijderen. Klik op het pennetje achter je rekening om je voornaam aan te kunnen passen. Het is helaas nog niet mogelijk om je 06-nummer en IBAN aan te passen. Verwijder daarvoor de app en download de app opnieuw.